Ondernemers van Hollands Kroon: Margret Hoekenga-Idema

Dit is een nieuwe editie van ‘Ondernemers van Hollands Kroon’. Elke maand maken we kennis met een ondernemer uit onze gemeente doordat zij zes vaste vragen beantwoorden. Zo ontdekken we meer over hen en hun bedrijf. Vervolgens draagt de ondernemer iemand voor de volgende editie aan.
Deze keer is Margret Hoekenga-Idema van Idema Administratie & Advies uit Zijdewind aan de beurt. Zij is genomineerd door René Hoekenga van Hoekenga Mechanisatie.
Wie ben jij?

Mijn naam is Margret Hoekenga-Idema. Ik ben 55 jaar oud en geboren in Zijdewind aan de Havenstraat als dochter van Piet en Tiny Idema. Mijn ouders hadden een schoenmakerij en schoenwinkels. Ik ben dus echt een ondernemersdochter. Toen ik Wieringermeerder Maarten Hoekenga ontmoette, zijn we samen in Middenmeer gaan wonen. Na vier jaar wilde ik graag terug naar de omgeving van Zijdewind.
We hebben zeven jaar in ’t Veld gewoond en wonen inmiddels alweer bijna 24 jaar in mijn ouderlijk huis in Zijdewind. Daar is ook mijn bedrijf gevestigd. Samen hebben we vier kinderen: drie dochters en een zoon.


Wat voor onderneming heb je?
Ik heb een administratie- en belastingadviespraktijk in Zijdewind. Ook verzorgen wij secretariaatsdiensten met een link naar de schoenmakerij. We werken lokaal voor allerlei ondernemers, maar ook landelijk. Dat komt vooral door onze link met de schoenmakersbranche. Ik ben gespecialiseerd in startersbegeleiding en brede advisering. We zijn niet alleen boekhouder of belastingadviseur. Door mijn landelijke werk voor de schoenmakersvereniging kunnen we ondernemers op veel vlakken ondersteunen met allerlei soorten advies.


Wat heeft jou geïnspireerd om je eigen bedrijf te starten?
De inspiratie voor mijn bedrijf is historisch gegroeid. Na mijn VWO in Heerhugowaard ben ik toerisme gaan studeren aan de TIO. Daarna heb ik gewerkt bij Wagonslits Reizen (nu Carlson Wagonlit Travel) in Amsterdam. Ik begon bij de vakantiereizen en groeide door naar de zakenreizen. Daar werd ik tarievenexpert. Prachtige reizen geboekt. Met name de wereldtickets waren een sport om zoveel mogelijk kilometers in één ticket te krijgen.
Mijn vader was natuurlijk schoenmaker, maar ook wethouder en voorzitter van de Katholieke Bond van Schoenmakerspatroons. Toen de secretaris van de bond plotseling overleed, nam hij het werk over en startte hij een administratiekantoor voor de schoenmakerij. In 1994 ben ik in het bedrijf gekomen, eerst in loondienst. Toen bleek dat er extra kennis nodig was voor de btw-discussie, ben ik me gaan omscholen. Eerst tot belastingconsulent via het College Belastingadviseurs in Alkmaar, later tot belastingadviseur in Utrecht. In 1997 ben ik samen met mijn broer Rob mede-eigenaar geworden. We hadden ook een vestiging in Mijdrecht. Uiteindelijk zijn we ieder verder gegaan met een eigen vestiging. De vestiging in Zijdewind is er nog steeds.
Wat maakt jouw onderneming uniek?
Mijn onderneming is uniek door mijn landelijke werk. Ik ben ook secretaris van de Nederlandse Schoenmakers Vereniging. Vanuit die functie ben ik actief op allerlei ondernemersvlakken. Ik doe onder andere cao-onderhandelingen, ben pensioenbestuurder, werk mee aan lobby’s in Den Haag in nauwe afstemming met MKB-Nederland. Zo ben ik ook namens het bedrijfsleven actief in het mbo-onderwijs, in de sector Specialistisch Vakmanschap. Ik ben voorzitter van de sectorkamer Specialistisch Vakmanschap van SBB en penningmeester van WorldSkills Netherlands. Die organisatie organiseert vakwedstrijden voor het vmbo en mbo. Voor mij zijn dat de mooiste vormen van onderwijs, die we in Nederland hard nodig hebben. Afijn, misschien is het leuk om eens een kijkje op mijn LinkedIn te nemen.
Binnen mijn bedrijf gebruik ik al die kennis in de praktijk. We werken veel voor vakmensen en het kleine mkb. Maar andersom werkt het ook: doordat ik zelf ondernemer ben, weet ik precies wat er speelt.
Daarnaast heb ik twee fantastische medewerkers: Shanne en Petra. Samen vormen we een hecht team. En dat allemaal vanuit de voormalige schoenmakerij en het magazijn van de oude schoenwinkel in Zijdewind.


Welke uitdagingen heb je ervaren bij het opzetten en runnen van jouw onderneming?
De schoenmakersbranche is klein en krimpt nog verder door een gebrek aan opvolgers. Dat is een constante uitdaging. De lobby voor de lage btw verloren we in 1994/1995, maar uiteindelijk wonnen we hem terug via de regeling voor arbeidsintensieve diensten. Sinds 2001 geldt het lage tarief weer. Toch blijft het spannend bij elke nieuwe btw-discussie of we er niet uitvallen. In 1994/1995 kostte dat de helft van de branche.
Volhouden en samenwerken is dan heel belangrijk. Werk samen met andere ondernemers, via de branche of in je regio. Samen kun je een duidelijke boodschap afgeven.
Een andere uitdaging was het stoppen van mijn broer met zijn vestiging in Mijdrecht. We deelden veel kosten, zoals ICT. Daardoor werd mijn bedrijf kwetsbaarder. Maar met extra omzet, efficiënter werken en automatisering hebben we dat overwonnen.
Mensen vragen me vaak hoe ik dit allemaal combineer met vier kinderen. Ik heb altijd meer dan fulltime gewerkt. Maarten ook. Dat was goed organiseren. Toen de kinderen klein waren, hielpen mijn ouders mee. En ik had een fantastische hulp in huis. Kinderopvang was er toen nauwelijks. Pas bij onze jongste zoon Riemer (nu 18) konden we één dag per week terecht bij het kinderdagverblijf. Zelfstandig ondernemerschap heeft daarbij enorm geholpen.
Wat zijn je toekomstplannen en doelen voor je bedrijf?
Ik wil graag meer balans tussen werk en privé. Voor mij betekent dat vaker nee zeggen. Ik vind mijn werk leuk, maar ik lever ook graag een bijdrage aan de samenleving. Daarom ben ik actief als secretaris van de Ondernemersfederatie Hollands Kroon en onderdeel van de Ondernemerskoepel Kop van Noord-Holland. Ik zit dus ook aan tafel met de lokale overheid. Dit is allemaal vrijwilligerswerk, maar kost veel tijd. Zelfs mijn bedrijf helpt hieraan mee. Eigenlijk kan dat niet, maar het is zó belangrijk dat we de Kop van Noord-Holland op de kaart zetten. We hebben hier zoveel mooie kansen, maar ook grote uitdagingen zoals:
- netcongestie;
- personeelstekorten;
- te weinig woningen;
- een achterblijvende infrastructuur.
En in het landelijk gebied verdwijnen steeds meer voorzieningen. Ik hoop dat mijn kinderen hier later ook fijn kunnen wonen en werken.
Juist het lobbywerk moet geprofessionaliseerd worden; dat hoort eigenlijk niet thuis bij vrijwilligers. En dan kan ik me weer meer richten op mijn bedrijf zodat ik ook tijd overhoud voor andere dingen die ik leuk vind. Dit jaar ben ik ook al 40 jaar bestuurslid van fanfare Samen Voorwaarts, waarvan 30 jaar penningmeester. Ik speel waldhoorn en piano. Ik ben actief in Dorpshuis Harmonie, het Dorpsontmoetingspunt in ’t Veld (bij de supermarkt die helaas dicht is), én ik ben lid van Rotary Schagen. Daar zetten we ons in voor de lokale gemeenschap en hebben we het samen ook gezellig.
De volgende editie van ‘Ondernemers van Hollands Kroon’
Voor de volgende editie nomineer ik Sandra Munster van Kwekerij Siem Munster en Tulpenexcursie. Zij slaagt er prachtig in om een agrarisch bedrijf te combineren met toerisme.
Contactgegevens en social media
📍 Havenstraat 41A, 1736 KD, Zijdewind
📞 0226 423149
🌐 www.idema.nl