Gehandicaptenparkeerkaart

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels.

U kunt alleen een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen als u bent ingeschreven in gemeente Hollands Kroon. Een gehandicaptenparkeerkaart vraagt u online aan met uw DigiD.

Gehandicaptenparkeerkaart verlengen

Heeft u al een gehandicaptenparkeerkaart en wilt u hem verlengen?

Als u een gehandicaptenparkeerkaart heeft, moet u deze op tijd verlengen. Het kan namelijk nodig zijn dat u opnieuw een medische keuring krijgt. Vraag de verlenging aan tenminste twee maanden voordat uw gehandicaptenparkeerkaart verloopt.

Of is uw gehandicaptenparkeerkaart vermist?

Veelgestelde vragen over Gehandicaptenparkeerkaart

  • U kunt een gehandicaptenparkeerkaart online aanvragen met uw DigiD.
  • Heeft nog geen DigiD? Deze kunt u online aanvragen.
  • Nadat u de online aanvraag heeft gedaan stuurt u uw pasfoto met de post naar Postbus 8, 1760 AA Anna Paulowna. Schrijf uw naam op de achterkant van de pasfoto.
  • Bij een eerste aanvraag is een medische keuring noodzakelijk.
  • Wij vragen de keuring aan.
  • Een medewerker van Trompetter & Partners neemt telefonisch contact met u op voor het maken van een afspraak.
  • De afspraken zijn op woensdag in de Cultuurschuur, Loggersplein 1, 1771 CE in Wieringerwerf.
  • Een medische organisatie, aangewezen door ons, onderzoekt uw lichamelijke beperking.
  • Kunt u niet op het afgesproken tijdstip naar het spreekuur komen? U moet dit minimaal 24 uur van tevoren laten weten aan medisch adviesbureau Trompetter & Partners. Zij zijn bereikbaar via het algemene telefoonnummer 085-0409 071. Wanneer u zonder bericht (no show) verstek laat gaan op het spreekuur, brengen wij u hiervoor de kosten van Trompetter & Partners, te weten: € 60,00 in rekening.
  • Als u de gehandicaptenparkeerkaart krijgt, ontvangt u de beschikking en de gehandicaptenparkeerkaart aangetekend per post.
  • Bij een afwijzing van de gehandicaptenparkeerkaart krijgt u van ons een brief met uitleg. U krijgt geen geld terug.

Er zijn drie soorten kaarten:

  1. Bestuurderskaart
  2. Passagierskaart
  3. Gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen

1. Bestuurderskaart

Hiervoor komt u in aanmerking als u een aandoening of gebrek heeft

  • die een aantoonbare loopbeperking veroorzaakt en langdurig van aard is, waardoor u met hulpmiddelen (in redelijkheid) niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te lopen.
  • waardoor u permanent aan een rolstoel gebonden bent.
  • dat leidt tot aantoonbare ernstige beperkingen, anders dan loopbeperkingen.

2. Passagierskaart

Hiervoor komt u in aanmerking als u een aandoening of gebrek heeft:

  • die een aantoonbare loopbeperking veroorzaakt en langdurig van aard is, waardoor u met hulpmiddelen (in redelijkheid) niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te lopen. Bovendien bent u voor het vervoer van deur tot deur steeds afhankelijk van de hulp van een bestuurder.
  • waardoor u voor altijd aan een rolstoel gebonden bent.
  • dat leidt tot aantoonbare ernstige beperkingen, anders dan loopbeperkingen.

3. Gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen

Het bestuur van een instelling waar gehandicapten verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Hiervoor is geen medisch onderzoek nodig. Ook komt er geen pasfoto op de kaart. Hoeveel kaarten het bestuur kan aanvragen, hangt af van het aantal bewoners van de instelling. En van het aantal voertuigen dat de instelling gebruikt om de bewoners te vervoeren.

Op een gehandicaptenparkeerkaart voor een instelling staan:

  • een hoofdletter I;
  • de naam van de instelling;
  • de naam van de directeur;
  • de handtekening van de directeur.

  • U vraagt een gehandicaptenparkeerkaart aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • De parkeerkaart staat op naam van een persoon.
  • Voor een bestuurderskaart moet u een geldig rijbewijs hebben.
  • De kaart staat niet op kenteken.
  • U kunt de kaarten voor elke auto gebruiken.
  • De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.
  • Kunt u de gehandicaptenparkeerkaart niet ondertekenen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 – 321 5000.

De kosten van een aanvraag zijn € 47,55 voor een nieuwe aanvraag en € 29,70 voor een verlenging of vervanging van de gehandicaptenparkeerkaart.

Bij een negatief advies van het sociaal medisch adviesbureau èn afwijzing van de gehandicaptenparkeerkaart krijgt u geen geld terug.

Binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag nemen wij een beslissing. Deze termijn mag een keer verlengd worden.

Heeft u een Bestuurderskaart en wilt u deze omzetten naar een Passagierskaart? Dan moet u gekeurd worden. Ook als u zonder keuring de Bestuurderskaart zou mogen verlengen. Voor een Passagierskaart zijn namelijk andere regels dan een Bestuurderskaart.

Bent u uw Europese gehandicaptenparkeerkaart verloren dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. U hoeft geen aangifte van vermissing te doen bij de politie.

U kunt alleen een vervangende kaart aanvragen bij de gemeente waar u dit moment staat ingeschreven. 

Let op

U vraagt de vervangende kaart aan door middel van het formulier op deze pagina. U betaalt € 29,70 voor het indienen en afhandelen van de aanvraag.

Voor de aanvraag heeft u DigiD nodig en betaalmogelijkheid.

Aanpak

Na de aanvraag stuurt u één pasfoto naar gemeente Hollands Kroon, postbus 8, 1760 AA Anna Paulowna. Op de achterkant van de pasfoto uw naam vermelden.

Voorwaarden

De nieuwe gehandicaptenparkeerkaart wordt aangetekend naar uw huisadres gestuurd. De vervangende kaart krijgt dezelfde einddatum als de vermiste kaart.

Als een gebruiker van een gehandicaptenparkeerkaart komt te overlijden, mag de kaart niet meer gebruikt worden. Deze is dan niet meer geldig en moet worden ingeleverd bij de gemeente. Dat kan per post. Ons postadres is: Gemeente Hollands Kroon, postbus 8, 1760 AA Anna Paulowna. Graag even een vermelding dat gebruiker is overleden.