Bijstandsuitkering voor oudere en arbeidsongeschikte werklozen (IOAW)

Een IOAW- uitkering is een uitkering voor oudere en arbeidsongeschikte werklozen.

Als u het formulier heeft ingevuld en verstuurd, krijgt u een e-mail ter bevestiging van de aanvraag. Als u deze e-mail niet direct ontvangt, is er mogelijk iets fout gegaan. Neem dan contact met ons op.

Heeft u nog geen DigiD? Vraag hier DigiD aan.

Om een IOAW-uitkering te krijgen, moet uw inkomen onder de bijstandsgrens liggen. Een IOAW-uitkering is namelijk een vangnet voor mensen die te weinig geld hebben om in het eigen levensonderhoud te voorzien. Deze bijstand is altijd tijdelijk. Wie deze bijstand krijgt, moet zo veel mogelijk actief blijven of op zoek naar betaald werk.

Voor het aanvragen van een IOAW-uitkering heeft u DigiD nodig.

Vindt u het lastig om een aanvraag digitaal te doen? Bel ons dan: tel. 088-321 5000. Dan kijken we samen wat voor u de beste oplossing is.

Voordat u start met het invullen is het handig als u kopieën van de documenten (bewijsstukken) hieronder alvast digitaal opslaat. Dit maakt het doen van de aanvraag makkelijker. Deze bewijsstukken kunt u daarna in het formulier uploaden:

  • curriculum vitae (cv) en overzicht van alle sollicitaties die u in de laatste 3 maanden heeft gedaan;
  • De voor en achterkant van uw id-kaart, paspoort of verblijfsvergunning. Uw rijbewijs mag niet;
  • Uw hoogste diploma of uw inburgeringsdiploma.

Als de volgende situaties op u van toepassing zijn, vragen wij ook een kopie van de volgende gegevens:

  • Uw laatste loonstrook (bij wisselende inkomsten loonstroken over de laatste drie maanden).
  • Uw uitkeringsspecificatie (bij wisselende inkomsten uitkeringsspecificaties over de laatste drie maanden).
  • Voorlopige aangifte van de inkomstenbelasting over dit jaar. Deze voorlopige aangifte kunt u doen bij de Belastingdienst via mijn.belastingdienst.nl Let op: dit is niet de brief van de toeslagen (de voor- en achterkant).
  • Een brief van het UWV waarin staat wanneer uw WW-uitkering of WGA-uitkering gestopt is.
  • Een brief van de rechtbank met de uitspraak over de alimentatie (kinder- en/of partneralimentatie).
  • Een echtscheidingsconvenant en/of ouderschapsplan waarin de afspraken staan over de alimentatie (kinder- en/of partneralimentatie).
  • De aangifte van uw omzetbelasting van het laatste kwartaal van uw eigen bedrijf.

Het kan zijn dat we meer gegevens nodig hebben nadat u een aanvraag heeft gedaan. Dan sturen wij u hier een brief over. Deze brief kan ook digitaal verstuurd worden. Het kan zijn dat we extra gegevens vragen over bijvoorbeeld uw en/of uw partners

  • vorige of huidige inkomen;
  • woonsituatie.

Wij controleren of uw gegevens compleet zijn. Als wij nog iets missen, nemen wij contact met u op. U kan de gegevens dan aanvullen.

Als u de aanvraag compleet inlevert, ontvangt u snel onze beslissing. In elk geval binnen acht weken. Deze periode kunnen wij verlengen met nog eens acht weken. Bijvoorbeeld als wij extra gegevens van u nodig hebben.