Meldpunt zorgfraude

Het geld dat voor de zorg bedoeld is moet terechtkomen bij mensen die het écht nodig hebben. Ziet u iets dat niet klopt in de zorg? Of vermoedt u fraude? Meld dit dan bij ons. Dat kan ook anoniem. Iedereen mag een melding doen. U hoeft zelf geen zorg te krijgen.

Hoe maakt u een melding?

U kunt een melding doen via het online formulier. Klik op de knop ‘Melding maken zorgfraude’ om het formulier te openen.

Liever telefonisch melden? Dat kan ook. Bel ons via 088 – 321 5000 en geef aan dat u een melding wilt doen van zorgfraude. U wordt dan doorgeschakeld naar de juiste medewerker.

Wanneer maakt u een melding?

Zorgfraude is het opzettelijk misbruiken van zorggeld of zorgvoorzieningen.
Dit kan gaan om geldfraude, maar ook om het geven van slechte zorg of helemaal geen zorg.

U kunt een melding doen als u denkt dat er sprake is van:

  • Geen of te weinig zorg geleverd;
  • Valse of overdreven declaraties;
  • Ondeskundig personeel of niet-gekwalificeerd personeel;
  • Misbruik van persoonsgebonden budget (pgb);
  • Slechte kwaliteit van zorg of zorglocatie.

Wat gebeurt er met uw melding?

Wij behandelen uw melding vertrouwelijk. Als u uw contactgegevens achterlaat in het formulier, dan kunnen wij u bellen of mailen als we meer informatie nodig hebben. U kunt ook anoniem een melding doen.