Exploitatievergunning en Alcoholwetvergunning

Voor het exploiteren van een openbare inrichting is een exploitatievergunning van de burgemeester nodig. Openbare inrichtingen zijn in ieder geval: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis en clubhuis.

Wordt er alcoholhoudende drank geschonken of gaat het om een slijterij? Dan is er ook een vergunning nodig volgens de Alcoholwet. Dit geldt voor commerciële horeca, maar ook paracommerciële instellingen.

Hieronder vindt u de uitleg per vergunning en kunt u inloggen om de aanvraag te doen of een wijziging door te geven. Inloggen doet u met DigiD of eHerkenning.

Kosten van de vergunningen:

  • Alcoholwetvergunning: € 268,85
  • Exploitatievergunning: € 268,85
  • Ontheffing sluitingsuur € 44,80

Wanneer krijg ik mijn vergunning?

Wij nemen binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit. Deze termijn mag één keer verlengd worden.

Uitleg en aanvragen horecavergunningen

Als u een zaak wilt runnen die valt onder de regels van artikel 8.3 en hoofdstuk 7 onder k. van de VFL Hollands Kroon, moet u een exploitatievergunning hebben.

Bij deze aanvraag moet u de volgende stukken meesturen:

  • Een ingevuld formulier exploitatievergunning aanvragen, inclusief bijlagen.
  • Een plattegrond /tekening op schaal van de inrichting. Inclusief aanduiding functie van de ruimten, zoals keuken, bar, toiletten, vitrines, etc. en de oppervlakten in m².
  • Een actueel uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
  • Als er meerdere leidinggevenden/beheerders werkzaam zijn, per leidinggevende/beheerder (een kopie van) de arbeidsovereenkomst.
  • Een geldig legitimatiebewijs: paspoort of identiteitskaart (geen rijbewijs).
  • Een afschrift van de statuten, het bestuursreglement en barinstructie (alleen van toepassing bij vereniging of stichting: sportkantines, sociaal-culturele accommodaties, wijkcentra, als u gelijktijdig een Vergunning Alcoholwet aanvraagt).
  • De huur-, pacht- of koopovereenkomst.
  • Een bewijs voor de eigendom van de inventaris van de inrichting (overname & goodwill).
  • Een schriftelijke ondertekende en gedateerde verklaring waaruit blijkt dat de eigenaar en/of verhuurder van het pand waarin de inrichting is/wordt gevestigd, geen bezwaar heeft tegen vestiging in het pand of een huurovereenkomst waaruit dit blijkt.
  • Een schriftelijk bewijs van inschrijving bij de belastingen voor de loon en/of omzetbelasting en het BTW-nummer.
  • Een ingevuld formulier wet Bibob.   
  • Een Ondernemingsplan. Dit plan moet
    1. Inzicht geven in het type bedrijf (café/restaurant/visie/doelgroep), de zeggenschap en de financiële basis;
    2. antwoord geven op de vraag of de exploitatie past in het bestemmingsplan;
    3. informatie geven over de manier van bedrijfsvoering. Hiermee beoordelen wij of het woon- en leefklimaat en/of de openbare orde en veiligheid nadelig beïnvloed kan worden.

Voor deze verandering in uw bedrijf is er een wijziging van uw bestaande exploitatievergunning nodig:

  • de rechtsvorm van uw onderneming verandert;
  • u gaat nieuwe activiteiten uitvoeren;
  • u gaat bouwkundig uitbreiden;
  • u gaat een terras exploiteren of uitbreiden;
  • u gaat andere leidinggevenden in dienst nemen.

Wanneer is er geen vergunning nodig:

Er is geen vergunning nodig als de openbare inrichting zich bevindt in een:

  • winkel als bedoeld in artikel 1 van de Winkeltijdenwet, zolang de activiteiten een nevenactiviteit vormen van de winkelactiviteit;
  • een zorginstelling;
  • een museum;
  • een bedrijfskantine of -restaurant.

Overige vergunningen

Een aanvraag wordt getoetst aan het bestemmingsplan. Past de aanvraag niet in dit plan, dan moet u een omgevingsvergunning aanvragen.

Gaat u alcohol schenken in de horecagelegenheid dan heeft u ook een Alcoholwetvergunning nodig. Voor het plaatsen van speelautomaten is een kansspelvergunning nodig.

De Alcoholwetvergunning is nodig voor:

  • horeca-inrichtingen waar alcoholhoudende drank wordt geschonken, zoals een café of een restaurant;
  • slijterijen;
  • verenigingen of stichtingen die zich bezighouden met de volgende activiteiten:
    • recreatief
    • sportief
    • sociaal-cultureel
    • educatief
    • levensbeschouwelijk of godsdienstig
  • de vergunning heeft betrekking op het pand en wordt verleend op (rechts)persoon. U moet opnieuw een vergunning aanvragen als er iets aan de vergunning verandert. Die kan zijn de ondernemingsvorm of als de inrichting (bouwtechnisch) verandert.

Om een Alcoholwetvergunning (model A commerciële instelling) aan te vragen, heeft u nodig:

  • een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel (max 3 maanden oud);
  • een volledig ingevuld aanvraagformulier
  • een geldige Verklaring Sociale Hygiëne van alle op de vergunning genoemde personen;
  • een geldige Verklaring Sociale Hygiëne van de personen die genoemd worden in een bepaalde rechtsvorm (zoals eenmanszaak of BV).
  • een ingevuld formulier wet Bibob. 

Ook geeft u door wie de leidinggevenden zijn. U heeft van elke leidinggevende nodig:

  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs;
  • een geldige Verklaring Sociale Hygiëne.

Alcoholwet-verklaring-leidinggevende

Om een Alcoholwetvergunning (model B, voor paracommerciële instellingen zoals verenigingen en stichtingen)aan te vragen heeft u nodig:

  • volledig ingevuld aanvraagformulier
  • kopie geldig identiteitsbewijs van alle leidinggevenden en bestuursleden
  • uittreksel van inschrijving Kamer van Koophandel (max 3 maanden oud)
  • kopie van huur-, pacht- of koopcontract.

Alcoholwetvergunning B-aanvragen

Wijzigen leidinggevende(n):

Als u al een Alcoholwetvergunning heeft, hoeft u geen nieuwe aan te vragen. U kunt dan een formulier invullen om een of meer leidinggevenden bij of uit te schrijven op uw vergunning.

Alcoholwet-wijziging-leidinggevende

Begint u een nieuw bedrijf of neemt u een bedrijf over? Dan komen we graag met u in contact.

 

Paracommerciële instellingen, zoals stichtingen en verenigingen die zich richten op sport, cultuur, educatie, religie, of andere sociale activiteiten, hebben een horecavergunning nodig om alcohol te mogen schenken. Bij de aanvraag van deze vergunning moet ook een bestuursreglement worden meegestuurd. Hierin moet staan dat er altijd iemand aanwezig is die verstand heeft van sociale hygiëne wanneer er alcohol wordt geschonken. Dit betekent dat barpersoneel de instructie verantwoord alcohol schenken (IVA) moet hebben gevolgd. De vergunning is normaal gesproken onbeperkt geldig, maar vervalt bij veranderingen in bedrijfsvoering of bedrijfsvorm. Als er iets verandert in de rechtspersoon of inrichting, moet dit aan de gemeente worden doorgegeven.

Voorwaarden voor de vergunning:

  • U mag alleen alcohol schenken aan personen van 18 jaar en ouder.
  • Elke leidinggevende moet minimaal 21 jaar oud zijn en een Verklaring Sociale Hygiëne hebben.
  • De leidinggevende mag niet onder curatele staan en moet van goed levensgedrag zijn, wat betekent dat ze geen strafblad mogen hebben. De gemeente doet hiervoor navraag bij politie en justitie.
  • De locatie moet voldoen aan de eisen van de Alcoholwet en het Bouwbesluit. Op de website van Koninklijk Horeca Nederland kunt u deze eisen nalezen.
  • Het is niet verplicht dat er altijd een leidinggevende aanwezig is. Als er alcohol wordt geschonken, moet er wel altijd een barvrijwilliger aanwezig zijn met een IVA-certificaat. Dit geldt voor zowel vrijwilligers als betaalde barmedewerkers.

Iedereen die binnen uw vereniging of stichting alcohol schenkt, moet een IVA-certificaat hebben.

Schenktijden en alcoholverstrekking

Alcoholhoudende dranken mogen alleen worden geschonken tijdens de activiteiten die passen bij het hoofddoel van de vereniging of stichting. Dit moet binnen de tijden die beginnen één uur voor de start en eindigen twee uur na afloop van deze activiteiten, zoals beschreven in de statuten. Alcohol mag alleen worden geschonken tussen 12.00 uur en 24.00 uur.

Openbare inrichtingen zijn volgens artikel 8.4 lid 1 Verordening Fysieke Leefomgeving  gesloten op maandag tot en met vrijdag tussen 02.00 uur en 06.00 uur; op zaterdag en zondag tussen 03.00 uur en 06.00 uur

Er mogen geen alcoholhoudende dranken worden geschonken:

  • Tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals een verjaardag van een lid van de vereniging.
  • Tijdens bijeenkomsten die gericht zijn op mensen die niet direct betrokken zijn bij de activiteiten van de vereniging of stichting. Bijvoorbeeld als de kantine wordt verhuurd voor een feest voor niet-leden.

De regels zijn onder andere:

  • Leidinggevenden moeten 21 jaar of ouder zijn;
  • Leidinggevenden mogen geen strafblad hebben, niet onder curatele zijn gesteld, niet uit ouderlijke macht onzet;
  • Leidinggevenden moeten een Verklaring Sociale Hygiëne hebben;
  • De vergunning is onbeperkt geldig totdat het horecabedrijf verandert van naam, rechtsvorm of eigenaar.

Als u zich niet aan deze regels houdt, kunnen wij u een boete geven. Ook kan de burgemeester uw vergunning schorsen voor maximaal 12 weken. Of de burgemeester kan uw vergunning helemaal intrekken.

Mogelijk andere vergunningen:

  • Voor een horecabedrijf heeft u een exploitatievergunning nodig. Ook is deze vergunning nodig als u een terras wilt uitbaten bij uw horecabedrijf. Ook voor snackbars, broodjes- shoarmazaken heeft u een exploitatievergunning nodig.
  • Als u een kansspelautomaat wilt plaatsen (maximaal 2) dan heeft u hiervoor een vergunning nodig
  • Gaat u als horecabedrijf een feest of ander festiviteit organiseren? En komt daarbij het geluid boven de geluidsnorm, dan moet u hiervan melding maken. 
  • Valt uw bedrijf onder het Activiteitenbesluit moet u een milieumelding doen bij de oprichting en bij het wijzigen van de bedrijfsvoering van uw bedrijf.   

Wanneer u een exploitatievergunning en/of Alcoholwetvergunning aanvraagt, voeren wij een BIBOB-toets uit. Meer hierover leest u op deze pagina: BIBOB-onderzoek.

Documenten die meegestuurd moeten worden bij het BIBOB vragenformulier

Identificatie betrokkene

❑ volledig ingevulde en ondertekende “Bibob-vragenformulier Hollands Kroon”;
❑ per (natuurlijk) persoon een kopie van identiteitsbewijs / paspoort / verblijfsdocument;
❑ per in het buitenland woonachtig persoon een recent uittreksel (<6 maanden) uit het bevolkingsregister (origineel inleveren);
❑ aandeelhoudersregister bij een BV;
❑ vennootschapsakte bij een VOF of CV (indien aanwezig);
❑ uittreksel Kamer van Koophandel (recent:< 6 maanden);
❑ organogram van de ondernemingsstructuur (niet nodig bij een eenmanszaak of een VOF);
❑ aangiften- en aanslagen inkomstenbelasting van de aanvrager over de afgelopen 3 jaren;
❑ een meerjarige investerings- en financieringsbegroting.

Bij een nieuwe onderneming

❑ openingsbalans, investerings- en financieringsbegroting;
❑ ondernemingsplan.

Betrokkenheid bij andere ondernemingen

Heeft / hebben de rechtspersoon / bestuurders van de rechtspersoon of de natuurlijke persoon de afgelopen 5 jaar (een) onderneming(en) gedreven, per onderneming:
❑ recent uittreksel van inschrijving of uitschrijving uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel van de onderneming(en);
❑ vennootschapsakte / statuten van de onderneming(en);
❑ vennootschapsakte in geval van een commanditaire vennootschap;
❑ uittreksel van aandelenregister (indien van toepassing);
❑ stukken en bescheiden met betrekking tot afwikkeling faillissement (indien van toepassing).

Schuldeisers

Wanneer u opeisbare schulden heeft:
❑ per schuldsituatie een schuldovereenkomst;
❑ bewijsstukken waaruit de (hoogte van de) schuld blijkt (rekeningen, aanslagen e.d.);
❑ aflossingsschema met de schuldeiser(s).

Wijze van financiering

Onderbouwing vreemd vermogen

Indien de rechtspersoon / bestuurders van de rechtspersoon of de natuurlijke persoon de onderneming (mede) met ‘vreemd geld’ financiert (een lening afsluit):
❑ gewaarmerkte financieringsovereenkomst van de bank of notaris, getekend door u en de bankinstelling of de andere financier(s);
❑ onderhands contract indien er een onderhands contract met de financier (bijvoorbeeld familie) is;
❑ recente bankafschriften, voorzien van tenaamstelling en saldo, waaruit blijkt dat u het
geleende geld heeft ontvangen;
❑ bewijsstukken omtrent de herkomst van het geleende vermogen. Bijvoorbeeld jaarrekeningen/belastingaanslagen van de financier.

Onderbouwing eigen vermogen

Indien de rechtspersoon / bestuurders van de rechtspersoon of de natuurlijke persoon de onderneming (mede) financiert met eigen geld:
❑ overzicht opbouw eigen vermogen door middel van jaaropgaven van de laatste drie
kalenderjaren;
❑ belastingaangiften en/of aanslagen over de laatste drie kalenderjaren;
❑ recente bankafschriften, voorzien van tenaamstelling en saldo, waaruit uw huidige
vermogenspositie blijkt;
❑ gewaarmerkte boedelverdeling / schenkingsakte (indien van toepassing).

Strafrechtelijk en bestuursrechtelijk optreden

Bestuursrechtelijk optreden

Indien door een instantie de rechtspersoon / bestuurders van de rechtspersoon of de natuurlijke persoon in de afgelopen 5 jaar vergunning(en) is / zijn geweigerd / ingetrokken of uw zaak van gemeentewege gesloten is / is geweest:
❑ weigerings-, intrekkings- of sluitingsbeschikking(en).

Strafrechtelijk optreden

Indien u of een op de bijlage genoemde persoon in de afgelopen vijf jaar is veroordeeld, een schikking is aangegaan met het OM, als verdachte is aangemerkt, een bestuurlijke of fiscale boete heeft gekregen:
❑ de besluiten behorende bij deze feiten. (Op grond van artikel 227a en 227b van het Wetboek van Strafrecht, is het opzettelijk verschaffen van onjuiste informatie strafbaar, net als het opzettelijk weglaten van informatie. De gemeente kan uw aanvraag/transactie in dat geval weigeren of intrekken).

Machtiging

Indien u de aanvrager van de vergunning het Bibob-vragenformulier niet zelf heeft ingevuld, maar de gemachtigde het heeft ingevuld en heeft ondertekend:
❑ Verklaring waarin de aanvrager u toestemming geeft de aanvraag in te dienen+ kopie legitimatiebewijs.

Ondernemingsplan / balansen/ begroting / jaarrekeningen

Inleveren van ondernemingsplan / balansen/ begroting / jaarrekeningen:
❑ ondernemingsplan (ingeval van een nieuwe ondernemer);
❑ balansen en jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar (ingeval van een bestaande
onderneming).

Overname van een bestaand bedrijf

❑ balansen en jaarrekeningen van de vorige onderneming (ingeval een onderneming in een nieuwe rechtspersoon en/of rechtsvorm wordt voortgezet);
❑ begroting en/of winst- en verliesrekening van de vorige ondernemer (indien mogelijk);
❑ recent uittreksel (< 6 maanden) van inschrijving of uitschrijving uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel van de onderneming(en);
❑ koop- en verkoopovereenkomst van onderneming.

Locatie en inventaris van de onderneming

Huur

Indien het pand wordt gehuurd:
❑ huurcontract van de pandeigenaar.

Koop

Indien het pand eigendom is van de aanvrager:
❑ eigendomsbewijs van het pand;
❑ eindafrekening notaris inzake aankoop pand.

Pacht

Indien de onderneming wordt gepacht:
❑ pachtovereenkomst;
❑ akkoordverklaring originele verhuurder / pandeigenaar m.b.t. de verpachting.

Inventaris

Indien er sprake is van een (benodigde) inventaris:
❑ inventarislijst;
❑ huur- of pacht- of koopovereenkomst van de inventaris;
❑ recente bankafschriften, voorzien van tenaamstelling en saldo, waaruit de financiering van de inventaris blijkt (uitsluitend bij aankoop van nieuwe inventaris).

Nieuwbouw of verbouwing

Indien er sprake is van nieuwbouw of een verbouwing:
❑ een volledig overzicht van de werkzaamheden;
❑ een gespecificeerd kostenoverzicht van de totale (ver)bouw;
❑ bewijsstukken waaruit blijkt op welke wijze u de (ver)bouw financiert.

Bij overname van een bestaand bedrijf

Indien sprake is van betaling van Goodwill bij een overname van een bestaand bedrijf.
❑ goodwill kosten;
Indien sprake is van de overname van de voorraad.
❑ voorraadkosten.

Als horecabedrijf en paracommerciëel bedrijf heeft u een exploitatievergunning, waarin de sluitingstijden zijn opgenomen. Zo af en toe kan een ontheffing sluitingsuur worden aangevraagd. Deze vraagt u bij ons aan via het formulier Ontheffing sluitingsuur.

Wilt u tijdelijk zwak-alcoholhoudende drank schenken bijvoorbeeld tijdens een festival? Dan moet u een vergunning aanvragen volgens de Alcoholwet artikel 35.

Artikel 35 regelt onder andere dat het verboden is om alcoholhoudende drank te verstrekken aan personen onder de achttien jaar. Dit verbod geldt zowel voor horecagelegenheden als voor winkels die alcohol verkopen.

 
Let op! Heeft u al een evenementenvergunning aangevraagd en heeft u daarbij aangegeven dat u zwak-alcoholhoudende drank gaat schenken? Dan is het niet nodig om apart een vergunning aan te vragen voor Alcoholwet artikel 35.

In Hollands Kroon is een coffeeshop niet toegestaan.