Leerlingenvervoer
Update 28 november 2025
Er zijn op dit moment nog steeds problemen met het leerlingenvervoer. Ouders en leerlingen krijgen te maken met te late ritten, rituitval en wisselingen van chauffeurs. Dit zorgt voor veel onrust. De gemeente is daarom in intensief overleg met vervoerder Noot. Zij zetten extra chauffeurs in, trainen planners opnieuw en passen routes aan. Wij blijven wekelijks in gesprek tot het vervoer aantoonbaar betrouwbaar is.
Tijdelijke kilometervergoeding
Omdat ritten soms niet of te laat worden uitgevoerd, kunnen ouders die hierdoor zelf moeten rijden tijdelijk een kilometervergoeding aanvragen. De vergoeding geldt alleen wanneer Noot de rit niet tijdig kon uitvoeren. U kunt ritten met terugwerkende kracht vanaf de herfstvakantie indienen. In januari 2026 volgt een tweede aanvraagmoment voor de periode na uw eerste aanvraag tot 31 december 2025. Wij controleren elke aanvraag. Wanneer u besluit zelf te rijden omdat Noot te laat is, moet u dit vooraf aan Noot doorgeven.
Lees hier meer uitleg in de brief die is verstuurd aan ouders.
Heeft u een klacht of ervaring die u met ons wilt delen? Vul dan alstublieft het contactformulier in. Uw melding helpt ons om een volledig beeld te krijgen en gericht te verbeteren. Daarnaast vragen wij u om uw klacht ook altijd bij de vervoerder in te dienen. Bij een acuut probleem kunt u bellen met het Klant Contact Centrum van Noot via 0318-623500.
Leerlingenvervoer is vervoer van en naar school voor kinderen die niet zelf naar school kunnen. Bijvoorbeeld door een handicap, ziekte, gedragsproblemen of omdat de school verder dan zes kilometer van huis ligt. Soms kunt u als ouder of verzorger recht hebben op een vergoeding in de kosten van het leerlingenvervoer. Dit geldt voor eigen vervoer, openbaar vervoer of aangepast vervoer, zoals een taxibus.
Let op: U kunt het hele jaar leerlingenvervoer aanvragen. Maar voor elk nieuw schooljaar moet deze vóór 1 juni binnen zijn. U moet elk jaar opnieuw het leerlingenvervoer aanvragen voor uw kind(eren). De beschikking loopt jaarlijks af.
Meer informatie over Leerlingenvervoer
- Een aanvraag voor leerlingenvervoer doet u digitaal. Het aanvraagformulier vindt u onder de knop ‘Leerlingenvervoer aanvragen’. Om het formulier te kunnen invullen heeft u uw DigiD inlognaam en inlogcode nodig.
- Heeft u geen DigiD, vraag het dan aan: DigiD aanvragen.
Vul het formulier helemaal in. Zorg dat alle bijlagen erbij zitten. De bijlagen moet u uploaden bij het formulier. U kunt de documenten scannen of er foto’s van maken met uw telefoon. We raden aan om dit alvast te doen voordat u inlogt met DigiD.
Als bijlagen worden bijgevoegd:
- Na aanmelding bij de school moet de school bij het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Dit is een bewijs dat uw kind recht heeft op een plek in het speciaal onderwijs.
- Een medisch rapport
- Doe de aanvraag vóór 1 juni. Wij beoordelen uw aanvraag voor het begin van het schooljaar. Bent u te laat? Dan is de kans groot dat u uw kind de eerste twee weken zelf naar school moet brengen.
- Lukt het niet om de aanvraag op tijd te doen? Neem contact met ons op.
Schriftelijk aanvragen
Heeft u geen DigiD? Wij sturen u een formulier toe. Neem contact met ons op.
Vragen en klachten
- U kunt klachten of problemen met het taxivervoer direct melden bij de vervoerder NOOT. Dit kan via het serviceformulier van NOOT op hun website of mailen naar klantenservice@noot.nl
- Komt u er samen niet? Neem contact met ons op.
Een aanpassing doorgeven?
Een aanpassing kunt u met een e-mail doorgeven. Neem contact met ons op.
Het leerlingenvervoer is voor leerlingen:
- in het (voortgezet) speciaal onderwijs (V)SO.
- in het speciaal basisonderwijs (SBO).
- met een beperking/handicap in het standaard (voortgezet) onderwijs.
- in het standaard onderwijs met een bijzondere richting op basis van geloof.
Alle regels staan in de Verordening leerlingenvervoer en in de Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer.
Vergoeding
Leerlingenvervoer kan bestaan uit:
- een fietsvergoeding;
- vergoeding van de kosten van openbaar vervoer;
- vergoeding van de kosten van eigen vervoer;
- aangepast vervoer.
Voor de toekenning van de vergoeding wordt uitgegaan van de kosten van het vervoer naar de dichtstbijzijnde voor de leerling toegankelijke school van de soort en de richting waarop de leerling is aangewezen binnen het samenwerkingsverband. Wij houden een minimale grens van zes kilometer. De afstand tussen huis en school is groter dan zes kilometer.
Leeftijd en zelfstandig zijn
Wij verwachten dat leerlingen vanaf tien jaar zelf kunnen reizen. Voor leerlingen in het speciaal onderwijs beoordelen we de situatie voor elk kind apart. We kijken ook of het kind zichzelf kan redden en op de fiets kan. Zo niet dan kijken we naar een vergoeding voor het openbaar vervoer en zo verder.
Wij hebben acht weken nodig om uw aanvraag te beoordelen, een besluit te nemen en de aanvraag te regelen. Stuur daarom uw aanvraag zo snel mogelijk in. Het liefst al in de maand april. U weet dan op tijd of uw kind een plek heeft in het vervoer in het nieuwe schooljaar. Bent u te laat? Dan is de kans groot dat u uw kind de eerste twee weken zelf naar school moet brengen.
- Wij betalen de kosten naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Dit moet een school zijn met een brin-nummer.
- Het leerlingenvervoer gaat van huis naar school en van school naar huis volgens de tijden in de schoolgids.
- Er mag één ander afzetadres binnen de gemeente worden gebruikt. Bijvoorbeeld een vaste dag in de week naar de oppas of BSO wanneer dit binnen de route past.
- Voor schoolgang blijven de ouders verantwoordelijk.
- We kunnen niet garanderen dat altijd dezelfde chauffeur op de route rijdt voor het aangepast vervoer.
Wie is verantwoordelijk voor het aanvragen van leerlingenvervoer?
Alleen de gezaghebbende ouder(s), verzorger(s) of voogd kunnen digitaal een aanvraag doen voor leerlingenvervoer.
Kan er een aanvraag gedaan worden als ouder(s) niet in de gemeente Hollands Kroon wonen?
Ja. Voor een aanvraag wordt er gekeken naar de structurele verblijfplaats van het kind, niet waar de ouder(s) wonen of waar het kind staat ingeschreven.
Moeten beide ouders een aanvraag doen bij co-ouderschap?
Ja. Als de leerling bij beide ouders verblijft en dit van invloed is op het vervoer naar school, dan doen beide ouders ieder een aanvraag. Dit doen zij in de gemeente waar zij wonen.
Is er een vervoersverklaring vanuit school noodzakelijk bij de aanvraag?
Nee. Scholen hoeven voor leerlingen die woonachtig zijn in Hollands Kroon, géén vervoersverklaring of andere bijlagen in te vullen.
Heb je automatisch recht op leerlingenvervoer als je op speciaal (voortgezet) onderwijs zit?
Nee. Het type onderwijs betekent niet automatisch dat je recht hebt op leerlingenvervoer. De afstand woning tot dichtstbijzijnde toegankelijk school en de mogelijkheden van ouders en leerling om (zelfstandig) te reizen, zijn voorwaarden voor het toekennen van leerlingenvervoer.
Ik ben het niet eens met het besluit. Wat kan ik nu doen?
Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na de verzenddatum zijn ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon. In het bezwaarschrift motiveert u waarom u het niet met het besluit eens bent.
Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen heb?
U neemt contact op met de wijkteammedewerkers van Incluzio Hollands Kroon.
Ik heb een klacht, bij wie kan ik terecht?
Voor klachten die betrekking hebben om het aangepast vervoer, neemt u contact op met de vervoerder. Met klachten over een wijkteammedewerker kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris van Incluzio Hollands Kroon.
Brief d.d. 28 november 2025
Wij informeren u graag over de actuele stand van zaken rond het leerlingenvervoer. Wij begrijpen dat veel ouders en kinderen de afgelopen periode te maken hebben gehad met te late ritten, rituitvallen en veel wisselingen van chauffeurs. Dit heeft in sommige gezinnen geleid tot grote zorgen en praktische problemen. In deze brief leggen wij uit welke stappen wij samen met vervoerder Noot zetten om het leerlingenvervoer weer betrouwbaar te maken, en wat dit voor u betekent.
In de afgelopen weken is er intensief overleg geweest met Noot. Daarbij is nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het herstellen van ritten die structureel te laat vertrekken, het verminderen van wisselingen in chauffeurs en het opvoeren van de capaciteit. Er worden aanvullende maatregelen genomen door Noot om de problemen aan te pakken. Zij geven aan dat er extra chauffeurs worden ingezet, planners opnieuw worden getraind in routeopbouw en signalering, en dat chauffeurs extra begeleiding krijgen in het werken met kwetsbare leerlingen. Ook worden enkele routes aangepast om de reistijd te verkorten.
De gemeente volgt deze acties nauwlettend en blijft wekelijks in gesprek totdat het vervoer aantoonbaar stabiel en betrouwbaar is.
Kilometervergoeding
In onze vorige brief hebben we aangegeven dat kilometervergoeding niet mogelijk was binnen het bestaande beleid. Door de aanhoudende structurele problemen bij het leerlingenvervoer zijn ouders regelmatig zelf genoodzaakt geweest hun kind te vervoeren. Met toepassing van artikel 19 in onze verordening maken wij daarom tijdelijk een uitzondering op het beleid. Hierdoor kunnen we tijdelijk wel een kilometervergoeding geven.
Voor wie is de vergoeding bedoeld?
Deze vergoeding is bedoeld voor ouders die, door een tekortschietende rit van Noot, zelf vervoer hebben georganiseerd. De vergoeding geldt alleen wanneer de geplande rit van Noot niet of te laat kon worden gereden en u hierdoor gedwongen was zelf te rijden.
Er zijn twee momenten om een vergoeding aan te vragen:
- De eerste aanvraag die u doet geldt met terugwerkende kracht vanaf de herfstvakantie, dus vanaf 27 oktober 2025 en kunt u nu aanvragen.
- De tweede aanvraag doet u in januari 2026 en betreft de periode na uw eerste aanvraag tot 31 december 2025.
Op onze website vindt u een digitaal formulier waarin u de ritten kunt invullen. U kunt daarin meerdere ritten tegelijk opgeven. Na verwerking van uw aanvraag ontvangt u bericht over de uitbetaling. We controleren de aanvragen om zeker te weten dat de vergoeding terecht wordt toegekend.
Let op: Op de dag dat Noot uw kind te laat brengt of haalt en u daardoor de keuze maakt zelf te rijden, is het belangrijk dat u Noot informeert.
Wij realiseren ons dat het vervoer een belangrijke basisvoorwaarde is voor rust in gezinnen, deelname aan onderwijs en een goed begin van de schooldag. Wij blijven daarom alles op alles zetten om het vervoer te verbeteren en horen het graag wanneer u knelpunten ervaart, dat helpt ons om gericht bij te sturen.
Wij houden u op de hoogte van verdere ontwikkelingen.