Slachtoffer van fraude of oplichting?

Bij fraude wordt u bedrogen of misleid door een oplichter. De oplichter heeft als doel om geld te verdienen of om er op een andere manier beter van te worden. Er zijn veel soorten fraude. Denk aan Marktplaatsfraude, identiteitsfraude of fraude waarbij een oplichter zich voordoet als medewerker van een bank, helpdesk of webwinkel. Veel fraude vindt online plaats. 

Online oplichting komt veel voor 

  • 1,5 miljoen van de Nederlanders was in 2021 slachtoffer van online oplichting;
  • Ruim 100.000 Nederlanders kregen te maken met phishing (je gegevens zijn gestolen via een link in bijvoorbeeld een valse e-mail, een app-bericht, een Tikkie of in een telefoongesprek);
  • 68 procent van alle Nederlanders boven de 15 jaar kreeg ten minste 1 keer een bericht dat (waarschijnlijk) van een oplichter was.

Een oplichter of toch niet? 

  • Kijk goed naar de afzender van een e-mail. Klik niet zomaar op links en download geen bestanden van bedrijven of mensen die u niet kent;
  • Is een aanbod ’te mooi om waar te zijn’? Dan is dat helaas vaak ook zo;
  • Vertrouw op uw gevoel. Voelt iets niet goed? Ga dan niet in op het aanbod van die persoon of organisatie;
  • Bij twijfel nooit erop in gaan. Maar denk er even over na en overleg met uw familie, vrienden of kennissen;
  • Een bank of andere organisatie vraagt u nooit om uw pincode of wachtwoord. Geef deze dus ook nooit.

Bent u helaas toch opgelicht? 

Wat u het beste kunt doen na fraude, hangt af van wat u precies is overkomen.

Beantwoord een paar vragen op de website van Slachtofferhulp om te weten om welke vorm van fraude het gaat. U krijgt dan advies op maat.