Zo herkent u WhatsApp-fraude
Een 'bekende' stuurt u een appje vanaf een onbekend nummer. Deze doet zich voor als bijvoorbeeld uw zoon of dochter en vermeldt dat hij/zij een nieuw telefoonnummer heeft. Vaak maken zij gebruik van een profielfoto om uw vertrouwen te winnen.
- Deze 'bekende' zit in geldnood en vraagt u om geld voor te schieten.
- Er is (veel) haast bij.
- De 'bekende' wil niet op een andere manier communiceren of beweert dat dit niet kan.
Wat kan ik doen als deze situatie zich voordoet?
Doet deze situatie zich voor? Dus wordt u benaderd door een ‘bekende’ die zegt een nieuw telefoonnummer te hebben? Bel die persoon dan direct op via het nummer uit uw eigen adresboek. Een oplichter valt dan meteen door de mand. Kunt u die persoon niet direct telefonisch bereiken: maak dan geen geld over tot u zeker weet met wie u te maken heeft en stel de zogenaamde 'bekende' een vraag waarop een oplichter geen antwoord kan weten.
Doe aangifte
Bent u slachtoffer geworden van deze vorm van oplichting of is er bij u een poging ‘tot’ gedaan? Doe dan aangifte of maak hier in elk geval altijd melding van bij de politie. U helpt ons om beter zicht te krijgen op de werkwijze en omvang van deze vorm van oplichting. Aangifte of melding doen kan via de website van de politie.
Hoe komt de oplichter aan deze informatie?
Deze criminelen vinden vooral persoonlijke informatie via social media. De mensen die het meest met WhatsAppfraude te maken hebben (50 plussers), hebben vaak Facebook die slecht is afgeschermd. Daar haal je gemakkelijk zaken uit zoals:
- namen van familieleden;
- verjaardagen;
- uitjes/vakanties;
- werk en andere gerelateerde zaken.
Doordat de crimineel deze informatie gebruikt, lijkt het net alsof u echt met uw zoon of dochter een gesprek heeft. Zo geraffineerd gaat men te werk. Het is dus belangrijk dat u goed bewust bent van uw eigen ‘digitale voetafdruk’. En zorg dat u uw gegevens op social media goed afschermt voor onbekenden. Vraag uw kinderen of anderen om u hiermee te helpen.
