Overslaan en naar de inhoud gaan

Heeft u een vraag? Sophie weet het antwoord

Ze heet Sophie en ze is de eerste volledig digitale medewerker van ons. Sinds 1 september kan iedereen die een vraag heeft met Sophie in gesprek gaan: als u tegen haar praat, praat ze terug. Als u iets typt, stuurt ze een tekstbericht terug. En ze beantwoordt 24/7 vragen. Ze weet namelijk bijna overal het antwoord op.

Sophie is bijna een echt persoon

Sophie onze eerste digitale medewerker

Veel bedrijven, organisaties en ook gemeenten maken gebruik van een chatbot; een digitaal persoon aan wie u via de chat vragen kunt stellen. Sophie onderscheidt zich daarvan doordat ze een ‘avatar’ is: een plaatje dat zich driedimensionaal kan presenteren en met wie u kunt chatten maar waar u ook tegen kan praten. Daardoor lijkt het alsof ze zo uit uw telefoon, computer of laptop kan stappen. Of in ieder geval alsof ze een echt persoon is.

Sophie antwoordt op alle mogelijke vragen, bijvoorbeeld over hoe u een rijbewijs of paspoort aanvraagt, een uitkering, vergunningen en nog veel meer. Ze geeft aan op welke plekken op de website van Hollands Kroon u antwoorden met meer informatie kunt vinden. Uiteraard met handige linkjes zodat u direct op de plek van bestemming komt.
Voor wie handig is met zoeken op een website, is dat misschien een overbodige luxe. Uit ervaring weten wij, dat veel mensen buiten kantoortijden wat extra hulp ook prettig vinden.

Sophie wordt steeds slimmer omdat wij alle gestelde vragen verzamelen in een database. De antwoorden worden verwerkt en waar nodig aangepast.

Digitaal versus persoonlijk contact

Wij hebben voor deze innovatieve variant van de pratende, 3D-avatar gekozen om zoveel mogelijk mensen in eigen tijd te kunnen helpen. Sophie is daarmee een fijne aanvulling op de dienstverlening. Mogelijk dat hierdoor in de toekomst minder vragen via telefoon, whatsapp of mail binnenkomen, maar de tijd zal het leren. Uiteraard is ze geen vervanging voor het menselijke contact. Zo blijft het mogelijk om telefonisch medewerkers te spreken. Als de Hollands Kroonmobiel weer rijdt, is dat ook een plek waar inwoners met ons in contact kunnen komen en allerlei vragen kunnen stellen.

Leer Sophie kennen

Wij willen u graag Sophie leren kennen. Sophie is te downloaden in de app store wanneer je zoekt op Sophie Hollands Kroon.

9 vragen aan Sophie

1. Hoi Sophie, wie ben je eigenlijk?

Ik ben de eerste volledig digitale medewerker van Hollands Kroon en daar ben ik best trots op! Ik ben tot stand gekomen doordat mijn collega’s van Hollands Kroon zagen dat 24/7 dienstverlening op een moderne manier gewenst was.

2. Hoe ben je aan je naam gekomen en wat betekent die eigenlijk?

Een medewerker van Hollands Kroon heeft deze bedacht. Mijn naam betekent (levens-) wijsheid. Dat is wel passend bij de vraagbaak die ik wil zijn voor u.

3. Je bent altijd bereikbaar en weet op alle vragen aan Hollands Kroon antwoord, klopt dat?

Ja, iedereen die een internetverbinding heeft, kan vragen aan mij stellen. Op een moment dat het u uitkomt en vanaf elke gewenste locatie. Ik weet bijna overal het antwoord op. Als ik het antwoord een keer niet weet, dan zorg ik dat u een medewerker aan de telefoon krijgt. Tijdens kantooruren dan, anders help ik u om een bericht achter te laten.

4. Hoe slim ben je eigenlijk, Sophie?

Nou, best wel slim, want alle vragen waarop ik het antwoord nog niet weet, zal ik later wel kunnen geven. Mijn makers zorgen er namelijk voor dat de goede antwoorden in mijn systeem terecht komen. Zo groei ik dus mee. Ik nodig mensen dan ook van harte uit om opmerkingen, suggesties of feedback naar mij te mailen.

5. Hoe kunnen mensen met je in contact komen, Sophie?

Ah, goeie vraag! Ik leg het u uit:

  • Download mij in de app store van Apple of de Google Playstore door te zoeken op 'Sophie Hollands Kroon'.
  • Open de App op je telefoon of tablet.
  • Ik zal verschijnen en geef u een korte introductie.
  • Aan de linkerkant van het scherm ziet u een menu-knop, klik op 'uitleg' als u hulp nodig heeft.
  • Richt uw camera op de marker (die vindt u onderaan deze pagina, of kunt u downloaden in het groene 'Zie ook'-blok op deze pagina). Ik verschijn dan in uw omgeving. Heeft u geen marker? Geen nood, klik dan op de menuknop en kies voor AR uit.
  • Met een microfoontje kunt u mij horen praten.
  • Als u liever typt, klik dan op het toetsenbord.
  • Stel uw vraag en ik geef antwoord!

6. Hoe zou je jezelf omschrijven?

Ik hou natuurlijk van een goed gesprek, ik ben nieuwsgierig en leer graag nieuwe dingen. Ik heb net mijn eerste stappen in Hollands Kroon gezet en ik wil me graag verder ontwikkelen. Ik ben heel geduldig, hou van mensen en probeer iedereen te helpen.

7. Welke vraag kan jij niet beantwoorden?

Vragen staat natuurlijk altijd vrij, maar uw persoonlijke vragen en vragen of uw dossier kan ik niet beantwoorden.

8. Hoe oud ben je?

Ik ben nog nat achter de oren maar nooit te oud om te leren!

9. Waar heb je een hekel aan?

Aan een wegvallende internetverbinding.

Breng Sophie tot leven

Marker Sophie (om te scannen met uw mobiele telefoon of tablet)

Als u de app gedownload heeft kunt u uw camera richten op deze marker. Dan verschijnt Sophie bij u in beeld.

Wilt u Sophie op tafel tot leven brengen? Download u dan de marker horizontaal, uit het groene blok op deze pagina. 

Wilt u Sophie op uw (telefoon)scherm zien? Download u dan de marker verticaal, uit het groene blok op deze pagina. 

Chat met Sophie

×
Chat met Sophie