Vragen & antwoorden overgang COWWI naar Hollands Kroon

Onderstaand vindt u de veelgestelde vragen over de overgang van Centrale Ondersteuning Wijkteams, Werk en Inkomen (COWWI, voorheen ISD) naar Hollands Kroon.

Waarom deze veranderingen?

Gemeente Hollands Kroon en gemeente Schagen stoppen de samenwerking in de Centrale Ondersteuning Wijkteams, Werk en Inkomen (COWWI, voorheen ISD). Na twee jaar samenwerken blijkt dat de visies van beide gemeenten op de bedrijfsvoering te veel verschillen om in het COWWI te kunnen blijven samenwerken. Beide gemeenten hebben daarom in goed overleg besloten per 1 april 2017 de samenwerking te stoppen.

Gaat dit ten koste van de dienstverlening aan cliënten?

Nee, de dienstverlening aan cliënten loopt gewoon door. Het kan wel zo zijn dat de consulenten minder goed bereikbaar zijn in de week van 25 tot 31 maart. We werken er op dat moment hard aan om de verhuizing op 1 april af te ronden. Mocht uw vraag spoed hebben, neem dan telefonisch contact op met uw gemeente.

Er wijzigt iets in mijn persoonlijke gegevens, waar kan ik dat doorgeven?

Ik maak gebruik van Meedoen Noordkop en Hulpwijzer Noordkop. Kan dat na 1 april nog steeds?

De websites www.meedoennoordkop.nl en www.hulpwijzernoordkop.nl veranderen niet. Hier kunt u ook ná 1 april gewoon nog terecht.

Ik maak gebruik van Jeugdzorg of een voorziening uit de Wmo – verandert er iets voor mij?

Voor u verandert er niets. Heeft u vragen neem dan contact op met uw zorgaanbieder of wijkteamconsulent.

Verandert de hoogte van mijn uitkering?

Nee. De hoogte van uw uitkering blijft gelijk.

Ik ben zorgleverancier of ketenpartner, wat verandert er voor mij?

Eind 2016 heeft u een brief ontvangen van de gemeente Schagen met hierin de belangrijkste veranderingen. Voor u kunnen de contactgegevens veranderen. U heeft in maart een brief ontvangen met daarin de juiste contactgegevens van beide gemeenten.

Mijn vraag staat niet vermeld in dit overzicht. Waar kan ik terecht met mijn vraag?

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Ik heb geen computer, wat nu?

U kunt ons ook telefonisch bereiken via 088 - 321 5000. Of ons een WhatsApp-bericht sturen via 06-13457903.

Hoe kan ik mijn consulent bereiken?

Het is mogelijk dat u een andere consulent spreekt dan de consulent die u gewend bent na 1 april. Mocht u al een afspraak hebben staan na 1 april, dan gaat deze gewoon door. Let goed op de locatie waar de afspraak plaats vindt.

Ik kan niets vinden op de website, waar moet ik op zoeken?

De website van Hollands Kroon is vergelijkbaar met die van google. Door te zoeken op een voor u relevante zoekterm komt u terecht op de pagina met informatie over het onderwerp.

Heeft Hollands Kroon inloopspreekuren? Of kan ik langskomen bij de gemeente?

Hollands Kroon is een uitgestrekte en grote gemeente. Hierdoor moeten inwoners soms ruim een half uur of meer reizen om naar de balie in Anna Paulowna te komen. Wij vinden het daarom logisch dat u niet naar ons komt, maar wij naar u toe komen. Dat kan bij u thuis zijn of op een andere locatie in uw dorp of dicht in de buurt. Denk bijvoorbeeld aan de cultuurschuur in Wieringerwerf, een dorpshuis of een ander openbaar gebouw. Uiteraard altijd met respect voor uw privacy. Wilt u een gesprek met uw consulent dan kunt u via de website of telefonisch een afspraak maken.

Waar vind ik vacatures?

Met de sluiting van het Westerpark verdwijnt ook het vacaturebord. Wij verspreiden vacatures op openbare plekken.

Hoe kan ik mijn documenten inleveren? 

Als digitale gemeente ontvangen wij uw stukken het liefst digitaal. Uw documenten levert u in via ons contactformulier. Inkomsten kunt u blijven doorgeven via het inkomstenformulier op de website. Ook blijft het mogelijk uw documenten per post toe te sturen: postbus 8, 1760 AA Anna Paulowna.

Wat is de cliëntenraad?

De Cliëntenraad Participatiewet Hollands Kroon behartigt de belangen van inwoners die een uitkering ontvangen van de gemeente Hollands Kroon (Participatiewet , IOAW, IOAZ en  bijzondere bijstand). Zij geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en wethouders. De cliëntenraad bestaat uit cliënten en zijn dus ervaringsdeskundig. Zij zijn dringend op zoek naar versterking. Heeft u opmerkingen en/of wilt u zich aanmelden als lid, neem dan contact op met Hadewey Paarlberg, voorzitter (tel. 0227-823115) of stuur een email naar: clientenraadparticipatiewet@gmail.com.

Ik betaal een verhaalsbijdrage. Verandert het rekeningnummer waarop ik geld moet overmaken?

Ja. Dit verandert voor de betaling van de maand april. Uw betaling maakt u in maart nog over naar de gemeente Schagen. Voor de maand april betaalt u dit aan de gemeente Hollands Kroon op rekeningnummer NL14BNGH0285171275. Hierover ontvangt u eind maart ook nog een brief van ons.

Ik wil een jaaropgave en uitkeringsspecificatie opvragen. Waar kan ik dit doen?

Het is op onze website helaas nog niet mogelijk om uw uitkeringsspecificatie en jaaropgave op te vragen. Vanaf maandag 3 april is dit wel weer mogelijk. Dan kunt u in de zoekbalk ‘jaaropgave’ of ‘uitkeringsspecificatie’ invoeren en dan komt u op de juiste pagina terecht. Heeft u vóór 3 april een jaaropgave of uitkeringsspecificatie nodig? Neem dan contact met ons op.