Uitkering voor oudere en arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)

Wilt u uw bedrijf beëindigen, bent u 55 jaar of ouder en is uw gezinsinkomen al enkele jaren beneden bijstandsniveau? Dan kunt u een IOAZ-uitkering aanvragen.

Aanpak

U kunt via het contactformulier een IOAZ-uitkering aan wilt vragen. Hierna neemt de behandelaar telefonisch contact met u op. Tijdens het telefoongesprek wordt met u besproken of een IOAZ-aanvraag in uw situatie van toepassing is. Als dat zo is stuurt de behandelaar u een aanvraag- en inlichtingenformulier toe. Uw aanvraag wordt door ons in behandeling genomen nadat u het aanvraag- en inlichtingenformulier en de bewijsstukken hebt gescand en gemaild. U krijgt per mail een ontvangstbevestiging van de aanvraag. Binnen uiterlijk 5 werkdagen nadat u de aanvraag heeft ingediend neemt de behandelaar telefonisch contact met u op over de afhandeling van de aanvraag.

    Voorwaarden

    • U bent 55 jaar of ouder en u hebt nog geen recht op AOW.
    • Uw inkomen van u en uw partner is beneden het niveau van de bijstand.
    • U heeft de laatste 10 jaar of langer voor uw eigen inkomen gezorgd.
    • U heeft de laatste 3 jaar als zelfstandig ondernemer gewerkt.
    • U blijft ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel totdat u een brief van de gemeente heeft gekregen waarin staat dat u recht hebt op een IOAZ-uitkering.

    Arbeidsplicht

    Als u van de gemeente een uitkering krijgt, hebben u en uw partner een arbeidsplicht. Dat betekent dat u uw best moet doen om snel betaald werk te vinden. Doet u dat niet, dan kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering. Wij kunnen u helpen bij het vinden van werk. Krijgt u werk aangeboden? Dan neemt u dat aan, ook als dit werk niet aansluit bij uw opleiding.
    Krijgt u een uitkering of vraagt u een uitkering aan, dan bent u verplicht om alle informatie over uw situatie aan ons door te geven. Bijvoorbeeld over wie u bent, of u getrouwd bent of samenwoont en met wie, en wat u eventueel verdient met een bijbaan. Bent u alleenstaand en wonen er anderen in dezelfde woning als waar u in woont dan heeft de gemeente van die mensen gegevens nodig. U kunt immers met medebewoners ('kostendelers') de woonkosten delen. Verandert uw situatie of die van medebewoners, dan geeft u dat ook aan ons door.

    Geen kostendeler

    Het is belangrijk om te weten met wie u in hetzelfde huis woont. Dat zijn kostendelers.De volgende medebewoners zijn geen kostendeler:

    • medebewoners jonger dan 21 jaar;
    • medebewoners met wie u een commerciële huur- of kostgangersovereenkomst hebt. Behalve als dit een (groot)ouder, (klein)kind, broer of zus is. Dat zijn wel kostendelers;
    • studenten die recht hebben op een studiebeurs;
    • scholieren die recht hebben op een toelage volgens de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS);
    • medebewoners die een Beroepsbegeleidende leerweg (BBL) volgen.

    Levertijd

    De beslissing op de aanvraag krijgt u binnen acht weken. Deze termijn mag eenmaal worden verlengd met acht weken. Het afhandelen van de aanvraag kan ook langer duren als u de gegevens, die nodig zijn voor de afhandeling van de aanvraag, niet op tijd inlevert.