Overslaan en naar de inhoud gaan

Identiteitskaart aanvragen/vernieuwen

Is uw de geldigheid van uw identiteitskaart bijna verlopen of wilt u nieuwe identiteitskaart aanvragen? U kunt hier een afspraak voor maken, wij komen dan bij u langs op een door u gekozen adres. Dit kan uw huisadres zijn, of een ander adres binnen Hollands Kroon. 

Verder leest u op deze pagina hoe u dit doet, wat u nodig heeft voor de aanvraag en wat de kosten zijn.

Identiteitskaart kind

Vanaf veertien jaar moet iedereen in Nederland een eigen paspoort of identiteitskaart hebben.

Geldigheid identiteitskaart

Een Nederlandse identiteitskaart voor inwoners van achttien jaar en ouder is maximaal tien jaar geldig. Een Nederlandse identiteitskaart is geldig voor de meeste landen binnen de Europese Unie Overzicht toegang Europese landen. U mag naast een identiteitskaart ook een paspoort hebben.

Let op

Als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij uw tandarts. De legitimatieplicht in de zorg geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. Meer informatie hierover vindt u op Rijksoverheid.

  1. Check wanneer uw identiteitskaart verloopt.
  2. Ga naar de oranje button 'Afspraak maken'.
  3. Log in met DigiD.
  4. Vul het aanvraagformulier.
  5. Betaal met iDEAL.
  6. Kies een dag en tijdblok.
  7. U ontvangt een bevestigingsmail met datum en tijd. Via de mail kunt u de afspraak ook aanpassen.
  8. Op de gewenste dag komt een medewerker van Hollands Kroon bij u langs.
  9. Leg uw pasfoto en de nodige documenten klaar (zie hieronder).

Hierna duurt het ongeveer tien werkdagen tot het nieuwe document klaar is. U ontvangt apart een e-mail van onze bezorgdienst AMP voor het maken van een afspraak om uw document te laten bezorgen

Dit heeft u nodig voor een aanvraag

  • Een kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen. Tijdens het huisbezoek zal de medewerker van Hollands Kroon vragen om één goed gelijkende kleurenpasfoto.
  • Alle eerder afgegeven reisdocumenten (paspoort en/of Nederlandse Identiteitskaart), ook als ze niet meer geldig zijn.
  • Bij verlies of diefstal van uw reisdocument vult u een verklaring van verlies of diefstal in, waarin u uitlegt op welke wijze u het oude document bent kwijtgeraakt. Is er een vermoeden van misbruik, dan wordt de politie ingeschakeld.

Vingerafdrukken

Bij de aanvraag van een identiteitskaart voor iedereen van twaalf jaar en ouder nemen wij twee vingerafdrukken af, die komen in de chip van hun identiteitskaart. Wij verwijderen de vingerafdrukken als de identiteitskaart in ontvangst is genomen.

Woonachtig in het buitenland

Als uw Nederlandse identiteitskaart verloopt terwijl u in Nederland bent, maar in het buitenland woont, dan kunt u een nieuw document aanvragen bij een aantal (grens)gemeenten. Dit kan bijvoorbeeld bij de gemeente Den Haag of op afspraak bij de paspoortbalie van de gemeente Haarlemmermeer op Schiphol (vertrekhal 1). Meer informatie over de grensgemeenten vindt u op de website van Rijksoverheid. Overzicht grensgemeenten.

U kunt een identiteitskaart aanvragen als u de Nederlandse nationaliteit heeft. In de volgende gevallen is voor de aanvraag van een identiteitskaart toestemming nodig van degene die het gezag heeft:

  • Een kind dat nog geen 12 jaar is en een Nederlandse identiteitskaart aanvraagt.
  • Een meerderjarige die onder curatele gesteld is en een Nederlandse identiteitskaart aanvraagt.

Tarieven 2022

De kosten voor een Nederlandse identiteitskaart zijn:

  • € 68,53 voor personen van 18 jaar en ouder
  • € 36,98 voor personen onder de 18 jaar

Voor een spoedaanvraag betaalt u € 51,62 extra.

Nadat wij bij u thuis zijn geweest en de aanvraag is afgerond, wordt het document gemaakt. De levertijd van een identiteitskaart is ongeveer tien werkdagen. Uw document wordt gratis thuis, op het werk of op een locatie naar keuze in Nederland bezorgd. Behalve op de Waddeneilanden. Als de identiteitskaart wordt bezorgd, moet u aanwezig zijn.

Spoedprocedure

U kunt ook een aanvraag via een spoedprocedure doen. Neem dan telefonisch contact op voor het maken van een afspraak. Als u uw identiteitskaart voor uiterlijk 12.00 uur aanvraagt, kunt u het document meestal de volgende dag afhalen. Aan een spoedaanvraag zijn extra kosten verbonden.

Een identiteitsbewijs wat met spoed is aangevraagd moet u zelf afhalen.

Naam partner in reisdocument

Echtgenoten en geregistreerde partners mogen in het maatschappelijk verkeer elkaars achternaam gebruiken. Op verzoek kan in uw reisdocument de naam bijgeschreven worden van uw echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner.

Gegevens op reisdocument wijzigen

Als uw persoonsgegevens zijn gewijzigd, bijvoorbeeld na een naamswijziging, dan is uw reisdocument niet meer geldig. U moet dan een nieuw reisdocument aanvragen.

Vermelding naam op vliegtickets

Op de luchthaven worden de naam op uw boekingsbevestiging en die in uw reisdocument met elkaar vergeleken. De achternaam die op het ticket staat moet overeenkomen met de achternaam op uw reisdocument.

Een toelating tot een land wordt bepaald door de wet van het land waar u naar toe wilt reizen. Omdat de buitenlands wetgeving regelmatig wijzigt, is het verstandig om dit na te vragen bij het reisbureau of bij de ambassade van het land van bestemming.

Reist u naar het Verenigd Koninkrijk?

Per 1 oktober 2021 is er een paspoort nodig voor reizen naar dit land. Kijk voor meer informatie, de voorwaarden en uitzonderingen op de website van de Rijksoverheid.

 

    Chat met Sophie

    ×
    Chat met Sophie