Sociaal domein en corona

Op 12 maart besloot het kabinet om maatregelen te nemen tegen de verspreiding van het coronavirus. Dit betekent dat een groot deel van Nederland, zoveel mogelijk binnenshuis is. Alleen, met z’n tweeën of met een gezin. Hoe dan ook, voor iedereen is dat wennen en zijn er lastige momenten. Ook niet raar dat er dan op sociale media tal van video’s, opdrachten en activiteiten worden gedeeld. Onze wijkteammedewerkers hebben de handigste en beste uitgezocht, zodat u ook thuis met wat hulp – op afstand – verder kunt.

Tips speciaal voor gezinnen

  • Ken jij ouders die de Nederlandse taal niet goed beheersen? Verwijs hen dan naar de ‘opvoedtips in onzekere tijden’, beschikbaar in het ArabischEngelsSpaans en Turks.
  • Gratis aan te vragen ebook met 52 waardevolle lessen om kostbare, intieme momenten met je kind te ervaren. 
  • Wanneer een naaste op dit moment overlijdt, zijn de mogelijkheden nogal ingeperkt door de voorschriften van RIVM. In dit document lees je hoe kinderen kunt betrekken en informeren bij het overlijden van een naaste.
  • Op de site van het NJI staan veel praktische tips over omgaan met de ‘nieuwe’ situatie voor ouders.
  • Video: Wijkteammedewerker Nicole Rempt geeft 6 tips aan ouders
  • 10 pedagogische tips voor ouders in het pools.
  • De speeltips van onze speeltherapeut
  • Hoe breng je nou in deze corona-tijd een dagschema in? Onze wijkteammedewerkers geven je tips en handvaten om een dagschema te maken.
  • Op becreativenow.nl kun je allerlei leuke tips vinden voor jongeren. En voor professionals en ouders staan er tools op om de coronacrisis door te komen.
  • Wijkteammedewerker Nicole vertelt in haar vlog aan ouders een stappenplan voor kinderen zich vervelen: 

Mijn kind verveelt zich, wat te doen?

6 tips aan ouders

Tips voor volwassenen

  • Op de website van GGZ NHN vind je allerlei gratis cursussen die je online kunt doen. Denk aan een cursus over minder piekeren of beter slapen en nog wel meer.
  • Sportservice biedt online lessen aan voor ouderen om in beweging te blijven. Ouderen kunnen deze zelf uitvoeren aan de hand van de tekst of een video.
  • Op de website van Noordkop voor elkaar kunnen mensen die het zwaar hebben elkaar helpen. Door hulp aan te bieden of juist te vragen.
  • Heeft u hulp nodig bij het boodschappen doen? Ook hiervoor kunt u het terecht bij de vraag en aanbod pagina van Noordkop voor elkaar. Ook Wonen Plus Welzijn kan u hierbij helpen.
  • Bent u somber of gespannen door het coronavirus? Praat er samen over met mensen in uw omgeving. Of bel één van de hulplijnen om te praten over uw angstige gevoelens. Kijk op de website van Rijksoverheid voor tips en de hulplijnen.

Tips tegen eenzaamheid, somberheid en spanning

  • Via de luisterlijn kan iedereen in Nederland terecht voor een goed gesprek of gewoon een kletspraatje. Bel naar 0900-0767.
  • De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen. Professionele vrijwilligers bellen regelmatig en bieden een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek.
  • Op de website Eentegeneenzaamheid.nl/houdcontact staat een overzicht van nog meer tips en initiatieven om contact te houden.
  • De Rijksoverheid heeft tips en hulplijnen voor kinderen, jongeren, volwassen, ouderen en zorgverleners op een rij gezet.

Vermoedt u huiselijk geweld in uw omgeving of heeft u zelf met huiselijk geweld te maken?

Iedereen wordt gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven. Veel mensen maken zich zorgen en gezinsleden brengen meer tijd met elkaar door. In sommige situaties lopen de spanningen thuis op, waardoor huiselijk geweld kan toenemen. U kunt iets doen door erover te praten of om advies te vragen. In alle gevallen kunt u via 0800-2000 terecht bij Veilig Thuis.

Schulddienstverlening, inkomen en uitstroom&participatie

Vanwege landelijke maatregelen om het coronavirus tegen te gaan is de dienstverlening aangepast. Binnen het sociaal domein betekent dat, dat zolang de maatregelen van kracht zijn er geen huisbezoeken worden gedaan. De dienstverlening vindt telefonisch en / of digitaal plaats. Er kan zich altijd een noodsituatie voordoen, in afstemming met u kan dan een uitzondering worden gemaakt.

Uiteraard zijn de teams die zich richten op uitkeringen, schulddienstverlening en uitstroom en participatie op werkdagen bereikbaar en kunt u altijd bij ons terecht met vragen.

Minder inkomen en de vaste lasten gaan door

Door de coronacrisis kan het zijn dat u (tijdelijk) geen werk meer heeft. Toch moeten de vaste lasten, zoals de huur, hypotheek, zorgverzekering of energierekening iedere maand worden betaald. Wat kunt u doen als u minder inkomen heeft?

  • Wacht niet tot u herinneringen krijgt maar neem direct actie. Bel met het bedrijf en leg eerlijk uw situatie uit. Zij kijken samen met u naar mogelijkheden zoals een betalingsregeling. Wilt u graag ondersteuning bij dit contact, laat het ons dan weten dan kunnen we dit bespreken. Het is ook mogelijk een brief te sturen. Het Nibud heeft gewerkt aan een voorbeeldbrief die gebruikt kan worden.
  • Bekijk kritisch uw uitgaven. Hoeveel geld gaat er wekelijks naar de boodschappen? Heeft u veel abonnementen? Op deze site van het Nibud kunt u uw inkomsten en uitgaven vergelijken met andere. Dit kan u veel inzicht geven. Ook kunt u denken aan het opstellen van een budgetplan. Dit kunt u bijvoorbeeld in een Excel bestand maken. Mocht u toch liever een format willen? Dan kunt u contact met ons opnemen.
  • Schrijf uw uitgaven op en vraag om bonnetjes. Houdt dit bij en bekijk dit elke week. Zijn er producten die u eigenlijk niet nodig had maar toch heeft gekocht? Probeer hier goed naar te kijken en op te besparen.
  • Misschien heeft u recht op inkomensondersteuning. Op de website van rijksoverheid  kunt u vinden of u recht heeft op een WW-uitkering.Heeft u hier geen recht op, dan kan het zijn dat u in aanmerking komt op een bijstandsuitkering
  • Voor tips rondom uw budget kunt u lid worden van de Facebookpagina: Hollands Kroon bespaar- en budgettips
  • Twijfelt u over wat u kunt doen? Heeft u zorgen over uw rekeningen en achterstanden? Neem dan altijd contact met ons op. Dit kan op telefoonnummer: 088-321 5000.

Post van het sociaal domein

De post vanuit het sociaal domein wordt vanaf 30 maart digitaal verstuurd. Dat betekent dat het poststuk beveiligd naar u wordt gemaild en niet meer per post wordt verzonden. Voorafgaand ontvangt u telefonisch bericht met een uitleg hoe u veilig uw poststuk kunt openen. Is uw telefoonnummer of e-mailadres gewijzigd? Geef deze wijziging dan aan ons door. Als digitaal voor u niet mogelijk is dan kunnen wij ook daarin een uitzondering maken.

Voedselbank

De voedselbank loopt gewoon door. Er komen berichten vanuit Nederland dat verschillende voedselbanken zijn gesloten. Bij ons is alles nog onder controle. Mocht er hulp nodig zijn dan springen wij gelijk in. U kunt dan contact opnemen met team Schulddienstverlening via tel 088 321 5000.

Vluchtelingen en anderstaligen

Vluchtelingenwerk

Heeft u vluchtelingenwerk nodig of wilt u weten wat de aangepaste dienstverlening van vluchtelingenwerk is? Kijk dan op de website van vluchtelingenwerk

Helpdesk voor statushouders

Er is een corona helpdesk geopend voor statushouders. Statushouders kunnen in hun eigen taal antwoord krijgen op vragen met betrekking tot corona. Bereikbaar op werkdagen van 14:00 tot 16:00 uur bereikbaar op het telefoonnummer 085-5808800.

Persconferentie premier Rutte in andere taal 

TVCN vertaalt de persconferenties van premier Rutte.

Hulp van organisaties

We hebben in Hollands Kroon een grote lijst aan instellingen en instanties die klaar staan om u te helpen. Aarzel dus niet als u hulp nodig heeft en neem contact op met één van de organisaties. Daar zijn ze voor. Ze doen het heel graag, met alle liefde. In dit bericht van wethouder Mary van Gent staan de organisaties met alle contactgegevens.