Veelgestelde vragen WOZ
Onderstaand vindt u de veelgestelde vragen over WOZ.
Ik heb een aanmaning ontvangen. Kan ik de aanslag alsnog in termijnen betalen?
Een betalingsregeling is mogelijk voor maximaal vier termijnen. U kunt dit regelen via het formulier 'Aanvraag betalingsregeling'. Op ditzelfde formulier kunt u ook een vraag stellen.
Ik heb een dwangbevel ontvangen kan ik nu nog in termijnen betalen?
Vanaf het dwangbevel is de aanslag uit handen gegeven aan deurwaarderskantoor 'Invoned'. Een verzoek om een betalingsregeling kunt u doen bij 'Invoned' via telefoonnummer 088-331 5000.
Hoe kan ik automatisch betalen/machtiging, wijzigen of stopzetten?
Uw verzoek tot automatische betaling/machtiging moet voor de eerste vervaldatum bij ons binnen zijn. Na deze datum kunt u ons nog wel laten weten dat u de aanslagen in de toekomst per automatische incasso wilt betalen. Voor het aanvragen van een automatische incasso heeft u DigiD nodig.
Een automatische incasso is niet mogelijk als het totaal bedrag van de aanslag:
- lager is dan € 25,-
- hoger is dan € 3.000,-
Het bedrag moet u dan in de standaard twee termijnen betalen.
Ook als u de automatische betaling wil wijzigen of stopzetten, kunt u dat online doen.
Een automatische incasso is altijd in acht maandelijkse termijnen. Als u deze stop zet, gelden voor u de standaard twee betaaltermijnen. De eerste termijn betaalt u uiterlijk één maand na dagtekening van de aanslag. De tweede termijn betaalt u uiterlijk drie maanden na dagtekening.
Waarom stijgt mijn WOZ-waarde?
De recente berichten over de woningmarkt laten zien dat gemiddelde verkoopprijs van woningen de afgelopen maanden daalt. Deze daling is dit jaar niet terug te zien in de WOZ-waarden voor 2023. Voor het bepalen van de WOZ-waarde in 2023 moeten gemeenten kijken naar de verkoopcijfers van woningen rond 1 januari 2022. Dit wordt de waardepeildatum genoemd. De waardepeildatum ligt altijd in het verleden. Voor 2023 is de waardepeildatum voor de WOZ-waarde 1 januari 2022.
De gemiddelde landelijke stijging is 17%. Per woning wijkt de waardestijging af van dit landelijk gemiddelde. De waardestijging van een woning hangt af van verschillende factoren zoals de ligging, het type woning en de status van onderhoud. Ook zijn er regionale verschillen. De gemiddelde stijging in Hollands Kroon is 14,8%.
Bekijk ook de video: waarom stijgt mijn WOZ-waarde?
Waarom wordt er gewaardeerd op basis van gebruiksoppervlakte?
Vanaf 2022 zijn gemeenten wettelijk verplicht om alle WOZ-woningtaxaties te berekenen op basis van de gebruiksoppervlakte (GBO). Tot vorig jaar berekende de gemeente de WOZ-waarde op basis van de bruto inhoud.
De gebruiksoppervlakte is het aantal vierkante meters dat u in uw woning kan gebruiken om te wonen. De gebruiksoppervlakte is de standaard meetmethode waarmee bijvoorbeeld makelaars, taxateurs, woningbouw en bouwmaatschappijen werken. Ook gemeenten moeten vanaf 2022 deze meting gebruiken bij het bepalen van de WOZ-waarde van uw woning. Dit zorgt voor duidelijkheid voor woningeigenaren.
Door de nieuwe meetmethode kan de waarde van uw woning veranderen. Bij het bepalen van de gebruiksoppervlakte zijn zoveel mogelijk kenmerken van de woning gecontroleerd. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van aan- en bijgebouwen. Het kan zijn dat deze bijgebouwen niet eerder in de berekening zijn meegenomen. Deze worden nu wel meegenomen. Dit zorgt voor een hogere WOZ-waarde. Of dit voor u geldt kunt u controleren. Dit doet u door de taxatieverslagen van vorig jaar en die van dit jaar met elkaar te vergelijken.
Hoe wordt de WOZ-waarde van woningen in aanbouw vastgesteld?
Voor een woning in aanbouw moet de gemeente een WOZ-waarde vaststellen. Dit gebeurt op de manier waarop we ook niet-woningen taxeren. Namelijk volgens de gecorrigeerde vervangingswaarde. Wij gaan daarbij uit van de grondwaarde en de bouwkosten die gemaakt zijn. Dus niet van verkoopprijzen van in aanbouw zijnde woningen. Voor de grondwaarde en de bouwkosten is het prijspeil rond de waarde peildatum maatgevend.
Waardepeildatum en toestandspeildatum, wat houdt dat in?
Krijgt u een beschikking voor belastingjaar 2022? Dan is de waardepeildatum 1 januari 2021.
Meestal is de waardepeildatum hetzelfde als de toestandspeildatum. Wanneer is dit niet hetzelfde? Als er grote veranderingen zijn geweest. Bijvoorbeeld als de woning wordt gebouwd of verbouwd. Of er wordt gesloopt. Er wordt dan niet gekeken naar de situatie op de waardepeildatum, maar naar de situatie op 1 januari van het belastingjaar. Dit noemen we de toestandspeildatum. De waardepeildatum blijft wel hetzelfde.
Voorbeeld: U bouwt een nieuwe woning
De bouw begint op 1 februari 2021 en op 1 november 2021 is de woning klaar. Op de waardepeildatum (1 januari 2021) bestond de woning dus nog niet. Maar op de toestandspeildatum (1 januari 2022) is de woning klaar. Wij kijken dan naar de situatie op 1 januari 2022 (toestandspeildatum). Daarna wordt bepaald wat de woning waard zou zijn geweest op 1 januari 2021 (waardepeildatum).
Wie krijgt een WOZ-beschikking?
Alle eigenaren van objecten binnen de gemeente krijgen een WOZ-beschikking. De WOZ-waarde kan ook invloed hebben op de maximaal redelijke huurprijs voor sociale huurwoningen. Daarom ontvangen ook huurders een WOZ-beschikking.
Als er voor een object meerdere eigenaren (of gebruikers) zijn, ontvangt maar één van hen de beschikking. Om te bepalen wie deze krijgt hebben wij beleidsregels vastgesteld.
Ik heb de WOZ-waarde nodig, hoe kom ik daaraan?
Op uw aanslag/WOZ-beschikkingsbiljet staat de waarde van uw woning genoemd. Als u zelf uw aangifte inkomstenbelasting doet, dan staat de WOZ-waarde van het betreffende jaar al voor u ingevuld. Heeft u het aanslag/WOZ-beschikkingsbiljet niet meer, dan kunt u met uw DigiD een kopie aanvragen via Mijn HK.
Als u in de loop van het jaar eigenaar bent geworden, heeft u de WOZ-waarde nog niet ontvangen en is dit ook niet terug te vinden op de website. In dat geval kunt u het beste contact met ons opnemen. Meld hierbij uw burgerservicenummer. Dit nummer hebben wij onder andere nodig om u het taxatieverslag te mailen. Uw burgerservicenummer vindt u op uw rijbewijs, paspoort en identiteitskaart.
Vanaf 1 oktober 2016 zijn de WOZ-waarden van woningen openbaar en dus voor iedereen te zien. U kunt de WOZ-waarde van alle woningen in Hollands Kroon vinden in het WOZ-waardeloket.
Ik heb een aanmaning ontvangen. Kan ik de aanslag alsnog in termijnen betalen?
Een betalingsregeling is mogelijk voor maximaal vier termijnen. U kunt dit regelen via het formulier 'Aanvraag betalingsregeling'. Op ditzelfde formulier kunt u ook een vraag stellen.
Ik heb een dwangbevel ontvangen kan ik nu nog in termijnen betalen?
Vanaf het dwangbevel is de aanslag uit handen gegeven aan deurwaarderskantoor 'Invoned'. Een verzoek om een betalingsregeling kunt u doen bij 'Invoned' via telefoonnummer 088-331 5000.
Ik wil een taxatieverslag ontvangen
Iedereen die een WOZ-beschikking heeft ontvangen, kan het taxatieverslag bekijken in Mijn HK. Hiervoor moet u inloggen met uw DigiD. Onder het tabblad WOZ vindt u het taxatieverslag.
Bedrijven kunnen hier een taxatieverslag opvragen met het aanslagnummer en -bedrag.
Tip printen taxatieverslag
Heeft u het taxatieverslag gedownload en wilt u het printen maar ziet u de mogelijkheid niet? Ga dan met uw muis langs de bovenkant of onderkant van de pdf. Vaak komt er een takenbalk in beeld met de mogelijkheid om te printen.
Wat staat er in een taxatieverslag?
Wij moeten inzicht geven in de opbouw van de taxatie van uw pand. Een taxatieverslag is geen taxatierapport zoals u van een makelaar zou ontvangen. Een taxatieverslag bevat de gebruikte gegevens voor de WOZ-taxatie. Op het taxatieverslag staan:
- het adres van het pand;
- kadastrale gegevens;
- type woning, het bouwjaar en de grootte van het object;
- bijzondere kenmerken die van belang zijn voor de waardebepaling.
Verder geeft het taxatieverslag inzicht in de aansluiting op de markt. Bij woningen worden daarom de verkoopprijzen (of eventueel de vastgestelde waarden) van enkele vergelijkbare woningen aangegeven.
Hoe kan ik bezwaar indienen tegen een WOZ-beschikking?
Als u het niet eens bent met de WOZ-waarde, neem dan contact met ons op. Wij geven graag extra uitleg of advies over uw persoonlijke situatie. Wij willen net als u dat de WOZ-waarde klopt. Wij hebben er namelijk geen voordeel bij om de waarde onjuist vast te stellen. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Als blijkt dat er een fout is gemaakt bij het vaststellen van uw WOZ-waarde, dan passen wij deze voor u aan. Hier zijn natuurlijk geen kosten aan verbonden.
Bekijk het taxatieverslag
Als u het gevoel heeft dat de WOZ-waarde niet goed is, raden wij u aan om eerst het taxatieverslag te bekijken. U kunt dan al snel zien of de bij ons bekende gegevens van uw woning(en) en/of bedrijfspand(en) goed zijn. Ook als u vindt dat een aanslag niet klopt, kunt u contact met ons opnemen. Is de staat van onderhoud van het object één van de redenen dat u bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde? Dan ontvangen wij graag foto’s ter onderbouwing. Binnen veertien dagen nadat u contact met ons heeft opgenomen neemt een taxateur contact met u op. De taxateur beoordeelt de WOZ-waarde nogmaals en geeft aan wat de uitkomst is.
Als de waarde te hoog blijkt te zijn wordt deze verlaagd en ontvangt u binnen enkele weken een verminderingsnota. Wordt de WOZ-waarde niet verlaagd dan kunt u nog formeel bezwaar maken. Het kan ook zijn dat de taxateur meer tijd nodig heeft om de WOZ-waarde te beoordelen. In dat geval krijgt u het advies om formeel bezwaar te maken.
Dit informele contact is mogelijk tot drie weken na dagtekening van het aanslagbiljet.
Bezwaar maken
Komt u er met een van onze medewerkers van WOZ/Belastingen niet uit? Dan kunt u formeel (binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet) bezwaar maken. Een bezwaar kunt u online of schriftelijk maken.
Online bezwaar maken
U kunt online bezwaar maken via het formulier bezwaar maken. Klik hiervoor op de oranje knop onderaan deze pagina. Hiervoor logt u in met uw DigiD. Daarna vult u uw gegevens in, waarom en waartegen u bezwaar maakt. Ook is het mogelijk bijlagen mee te sturen.
Schriftelijk bezwaar maken
Als u het schriftelijk doet stuurt u uw bezwaar naar Postbus 8, 1760 AA Anna Paulowna, ter attentie van de heffingsambtenaar. Bezwaar maken via e-mail kan alleen als u uw bezwaar als bijlage meestuurt. Het bezwaar moet namelijk ondertekend zijn. U stuurt uw bezwaar dan naar belastingen@hollandskroon.nl. U ontvangt van ons een ontvangstbevestiging.
In het bezwaar moet het volgende staan:
- het beschikkings-/aanslagnummer waar u bezwaar tegen maakt;
- de reden;
- naam en adres;
- telefoonnummer;
- datum;
- handtekening.
Gratis bezwaar maken
Bezwaar maken is altijd gratis en u heeft er bijna nooit een gespecialiseerd bureau voor nodig.
Beslistermijn
Na het indienen van uw bezwaar ontvangt u een ontvangstbevestiging. Afhankelijk van de inhoud van uw bezwaar kunnen de werkzaamheden om tot een uitspraak te komen al snel een paar maanden duren. Uw bezwaar is in ieder geval vóór het einde van het belastingjaar afgerond.
Waterschapsbelastingen
Het waterschap, bij ons het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, gebruikt de WOZ-waarde als heffingsgrondslag voor de watersysteemheffing-gebouwd. De opbrengst gebruiken ze voor de uitoefening van hun waterbeheerstaken: beheer van dijken, gemalen, sluizen enzovoort. Verder leggen de waterschappen een verontreinigingsheffing op. Hiermee betalen we de zuivering van afvalwater.